pinterest

Pinterest Annonsering

Vad är Pinterest?

Pinterest är en plattform för bilddelning (pins), men till skillnad från Facebook och Instagram är fokuset just på bilderna snarare än på personer och interaktioner. Content is king, som man brukar säga. Högupplösta, vältagna bilder med bra motiv går hem på plattformen.

Grafik med en cirkel och en kvadrat

Varför ska vi som företagare
ge oss in på Pinterest?

Köpsug

Pinterest används i stor utsträckning av potentiella kunder; en väldigt stor andel av användarna är ute efter att hitta nya saker att köpa, nya saker som intresserar dem. Effekten är att det är lätt att

omvandla profil- och pin-besökare till betalande kunder, vilket är svårare än med övriga sociala medier där folk primärt är ute efter de sociala interaktionerna (sociala interaktioner är mycket mer

begränsade och sällsynta på Pinterest än på Instagram och Facebook).

”Har ni testat?”-funktionen

Pinterest låter användare ange huruvida de testat en vara/tjänst och betygsätta tjänsten, vilket gör att potentiella kunder som besöker er verksamhets profil direkt får veta att era varor är köpvärda.

Hur hjälper iMarketing oss med Pinterest?

Om ni inte har ett konto hjälper vi er att skapa ett, och vi hjälper er även integrera Pinterest-taggen i er hemsida. Därefter hjälper vi er välja ut bilder, skapa en långsiktig profilstrategi, och föreslår beskrivningar och nyckelord till era pins.

Vår smarta guide hjälper er med vilka bildstorlekar och bildmått ni ska använda, och hur ni ska tänka angående uppladdningar.

När profilen är redo inleder iMarketing annonseringen. Vi hanterar bildval, val av målgrupper, väljer nyckelord och intressen, skapar annonskampanjer, och följer upp resultaten. Allt för att ni ska få så bra resultat med så lite egen tidsåtgång som möjligt.

Vanliga frågor och svar

Vad gör sig bäst på Pinterest?

Inredning, kläder, blommor, smink, och liknande, fotogeniska, produkter.

Är det svårt att komma igång?

Att sätta upp en profil och börja ladda upp bilder tar ingen tid alls. Man behöver inte ha beskrivningar om man inte vill, man kan klona sitt innehåll från Instagram om man så önskar, och man kan ladda upp bilder oavsett storlek, om man vill. Det är naturligtvis bättre att göra rätt från början, men det är inte ett krav!

Vad är det bästa med Pinterest?

Det bästa med Pinterest är att det är en relativt ny plattform att annonsera på samtidigt som dess algoritmer är otroligt avancerade. Priserna för att annonsera på Pinterest är fortfarande väldigt låga då Pinterest vill locka till sig fler annonsörer. Det gör att plattformen för tillfället är väldigt undervärderad gentemot andra, mer etablerade kanaler (såsom Facebook), som tar högre kostnader för att konvertera tittare till kunder.

Vad är viktigast med Pinterest?

Det viktigaste när du annonserar på Pinterest, förutom attraktiva bilder, är helt klart nyckelorden du använder. Läs mer om det här.

Hur hjälper ni era kunder med Pinterest?

Beroende på vart kunden ligger till idag så ser vi till att hela profilen är uppsatt korrekt med spårningsverktyg installerade på hemsidan. Sedan gör vi en grundlig analys av nyckelorden som används i branschen och tar fram de ord som vi tror kommer generera bäst resultat utifrån budget och konkurrens. Därefter optimeras innehållet kontinuerligt utifrån resultat.