ROI Statistik För Digital Marknadsföring 2021!

Jennifer Hudson
Feb 24 - 2021

När det gäller digital marknadsföring lägger folk stor vikt vid aspekter som ”viralt innehåll” och “användarengagemang.” Även om dessa två spelar en viktig roll i din marknadsföringsstrategi, ger de ofta inte en tydlig bild av ditt företags resultat.

I grund och botten hjälper de dig inte att avgöra hur pengar, tid och ansträngning som du lägger i ditt företag påverkar dess totala resultat. Om du vill ha en bättre förståelse för hur de olika delarna av ditt marknadsföringspussel påverkar dina resultat, beräkna din avkastning (ROI).

Avkastningen är det säkraste sättet att bedöma om du fördelar din budget effektivt. I det här inlägget har jag sammanställt nyckelstatistik som du borde veta om ROI för digital marknadsföring.

Viktig ROI statistik för digital marknadsföring

Den genomsnittliga avkastningen på investeringen från e-postmarknadsföring är 122%.

Baserat på en eMarketer-studie har investering i e-postmarknadsföring en av de bästa avkastningarna med en avkastning på 122%. För att sätta det i perspektiv är den 4 gånger högre än avkastningen från andra digitala marknadsföringsplattformar.

Men det är viktigt att notera att du bara kan uppnå denna avkastning om du använder e-postmarknadsföring på rätt sätt. Här är en omfattande guide om denna marknadsföringsstrategi.

Individer som använder blogg som marknadsföringsverktyg är 13 gånger mer benägna att få en positiv avkastning.

Om du bloggar regelbundet är det ingen tvekan om att du kommer att dra nytta av det. Bloggning ökar sannolikheten för att upptäckas online.

Således kommer du att kunna nå din målgrupp och eventuellt konvertera dessa till leads. Det här sparar kostnad genom att du inte behöver tänka på att anställa ett säljteam eller andra former av reklam för att uppnå samma resultat.

Marknadsförare som beräknar sin ROI är 1,6 gånger mer benägna att tilldelas högre budgetar för sina marknadsföringsaktiviteter.

Enligt en HubSpot-rapport bör marknadsförare bekanta sig med hur man beräknar avkastningen på sina marknadsföringshändelser. På så sätt kan de visa sina handledare och chefer den positiva effekten av marknadsföring, vilket i sin tur kommer att ge förtroende för deras arbete och göra dem berättigade till en högre budget.

Företag genererar i genomsnitt 20 SEK i intäkter för varje 10 SEK de spenderar på Google Ads.

Om du har tvekat att anta Google Ads för att du inte är säker på dess potential kommer du att vara glad att veta att det är ganska givande. För varje 10 kr som ett genomsnittligt företag spenderar på Google Ads får de 20 kr tillbaka.

Mer än ¼ av de bästa marknadsförarna fördelar mer än 10% av sin budget på mätning och analys.

En forskning utförd av Neustar avslöjade att ett av sätten att öka avkastningen på dina marknadsföringsaktiviteter är att först avsätta mer medel för att spåra framstegen. Denna studie visade att de marknadsförare som har störst prestanda är datadrivna.

Genom att hålla reda på hur deras marknadsföringsteam presterade kan de fatta mer välgrundade beslut. På lång sikt förbättrar detta deras avkastning och gynnar deras företag i stort.

72% av marknadsförarna förbättrar sitt engagemang genom content marketing.

Detta bevisar att ett effektivt sätt att öka trafiken till din webbplats och få en högre avkastning på dina onlineaktiviteter är att prioritera dina marknadsföringsinsatser. Som ett exempel realiserade Tiger Fitness Inc. en kundprocent på 60% som de skapade helt från marknadsföring av videoinnehåll.

För varje krona som spenderas på e-postmarknadsföring får företag generellt en avkastning på 400 kr.

Enligt Smart Insights har e-postmarknadsföring en av de högsta avkastningarna på investeringar, vilket ger 400 kronor i intäkter för varje krona som spenderas. Som jämförelse är avkastningen på SEO cirka 220 kronor och bara 100 kronor för mobil marknadsföring.

72% av företagen tillskriver sin framgång att hålla koll på avkastningen på deras innehållsmarknadsföring.

Baserat på en studie gjord av Content Marketing Institute beräknar 72% av de mest välmående företagen avkastningen på deras innehållsmarknadsföring jämfört med 22% av de minst framgångsrika företagen. Detta visar att det är viktigt att avgöra om innehållet du producerar hjälper dig att göra några framsteg.

Enligt VentureBeat är medianavkastningen på CRO-verktyg 223%.

Omvandlingsfrekvensoptimering (CRO) är processen för att optimera din digitala och mobila marknadsföring för att öka din omvandlingsfrekvens. Ju mer du investerar i CRO-verktyg, desto högre är avkastningen från denna investering.

89% av marknadsförarna hävdar att avkastningen på investering från influencer-marknadsföring är nästan densamma om inte högre än från andra plattformar.

En majoritet av företagare, särskilt de som äger småföretag, är försiktiga med att spendera sina pengar på en ny kanal. Men baserat på erfarenheterna från de som har provat influencer-marknadsföring är belöningen ganska bra med en ROI som är jämförbar med liknande marknadsföringsvägar.

64% av Internetanvändarna är mer benägna att köpa en produkt online efter att ha sett en video.

Om du är orolig för din avkastning på digital marknadsföring är en av de saker du bör fokusera på att skapa kvalitetsvideos.

Håll din ton informell och vänlig medan du ger så mycket information du kan.

Enligt HubSpot kommer minst 64% av individer att köpa en artikel när de har sett en video som förklarar mer om produktens detaljer.

Dynamisk videoinriktning ökar din affärsavkastning med upp till 49%.

Dynamisk video retargeting innebär anpassning av befintliga videor för att nå specifika målgrupper. Baserat på forskning gjord av Treepodia kan denna marknadsföringsteknik öka din ROI med 49% och förbättra din CTR med 74%.

Videor på landningssidor ökar konverteringsgraden med upp till 86%.

Du har lagt mycket tid och pengar på att skapa en responsiv webbplats för ditt företag. Nästa sak du bör göra är att leta efter sätt att optimera målsidan.

Enligt EyeView Digital är en sådan teknik att lägga till videor som kan öka konverteringsgraden med 86%. Beroende på vilken åtgärd dessa besökare vidtar kan du kanske öka din ROI från dessa omvandlingar.

Kul fakta om digital marknadsföring


Den genomsnittliga tiden som en människa kan vara uppmärksam på är 8 sekunder.

Detta är en kraftig nedgång från 12 sekunder år 2000. Forskningen från Microsoft avslöjar att företag nu måste lägga mer kraft på att skapa kvalitetsinnehåll som kan fånga läsarnas uppmärksamhet inom den tidsramen.

Det är tre gånger mer troligt att infografik delas än andra former av innehåll.

Infografik är ett av de bästa sätten att dela innehåll visuellt. Detta förklarar varför de delas mer än någon annan typ av innehåll – som video eller text – på sociala medieplattformar.

Mobil marknadsföring dominerar det digitala landskapet.

Minst en tredjedel av internetanvändarna kommer åt den via smartphones och andra mobila enheter. Detta avslöjar att företag bör göra sina kanaler så mobilvänliga och lyhörda som möjligt.

Sömlöshet spelar en viktig roll i kundengagemang.

I en era där nästan alla branscher är fyllda med dussintals konkurrerande varumärken, är ett enkelt sätt att få din att sticka ut att prioritera sömlöshet. Forskning visar att kunder föredrar varumärken som erbjuder en sömlös och felfri upplevelse.

60% av kunderna förväntar sig att varumärken tillhandahåller konsekvent och exakt information över onlineplattformar – vare sig det är deras webbplats, tredjepartswebbplatser eller sociala medieplattformar.

Slutsats

Oavsett hur stort eller litet ditt företag är, är hemligheten med att förbättra din ROI att hålla dig uppdaterad om digitala marknadsföringstrender. Varumärken som fokuserar på bara en strategi år efter år upplever mycket långsamma framsteg. För att undvika detta, ägna lite tid varje månad eller vecka för att granska de senaste trenderna och statistiken som rör ROI för digital marknadsföring.

Tips: Här kan du du läsa mer om vad du kan få ut av 100 kr investerade i Facebook och Pinterest annonser.

Få notiser när vi publicerar nya artiklar
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.